zaterdag 27 maart 2010

Waar is de analyse voor geweld tegen ambulance broeders

Mijn moeder is arts (verpleeghuisarts) en ze is altijd erg goed geïnformeerd, omdat ze leest als een dossier vreter. En zo kwam laatst aan de keukentafel, toen ik daar op bezoek was, het onderwerp naar voren van sommige mensen die ambulance personeel bedreigen en aanvallen. Haar stelling was, dat bij hun het besef leeft, dat een ambulance maar een doel dient en dat is het taxiën van mensen naar het ziekenhuis. Vroeger mocht dit misschien zo zijn, maar tegenwoordig zijn ambulances rijdende mini ziekenhuisjes, met aan boord personeel met buitengewone opleiding voor het leveren van acute hulp. Het is daarom steeds gebruikelijker om mensen ter plekke te helpen en ze pas te gaan vervoeren als de patient in een stabiele toestand is gekomen. Maar zij heeft de overtuiging, dat deze vaak jongeren geen kennis hebben van de moderne manier van werken van ambulance personeel. En dat op het moment dat een vriend (of familielid) acute medische hulp nodig heeft, deze jongeren niet snappen, waarom hun vriend niet direct naar het ziekenhuis wordt gereden, maar er tijd wordt verspeeld, door ter plekke te blijven. Wellicht kan hierbij een rol spelen, dat op ambulances geen artsen maar broeders meerijden. Dat deze broeders een uitstekende opleiding hebben genoten en dito werk afleveren is bij hun onbekend.

In hun paniek zouden deze jongeren dan overgaan tot dreigementen en geweld, niet in staat om te gaan met de situatie. Ik kan niet beoordelen, of mijn moeder gelijk heeft. Zelf heb ik het idee, dat op zijn minst meer meespeelt (erkent zij zelf ook), maar hoe belangrijk de informatie achterstand is voor het veroorzaken van agressie tegen ambulance personeel kan ik niet beoordelen. Ook kunnen zaken meespelen als niet goed overweg kunnen met de eigen emotie’s of het totaal niet vertrouwen van overheids instanties. Door het gemekker van Geert W. en zijn vriendjes voelen mensen zich niet echt gesteun door de Nederlandse overheid en wellicht dat ze daarom geen vertrouwen hebben in welke officiële instantie dan ook.

Hoe lastig het wellicht ook te zeggen is wat nu precies de oorzaak is van agressie tegen broeders verbaas ik mij over het feit, dat hier zover ik kan beoordelen nog geen gedege analyse is gedaan. Inzicht in de oorzaak van de agressie biedt hulp bij het kiezen voor oplossingen. Als er inderdaad sprake is van een gebrek aan kennis bij sommige jongeren over hoe ambulances te werk gaan, dan lijkt de oplossing voor de hand te liggen en relatief eenvoudig. Lastiger wordt het als het gaat om een gebrek aan vertrouwen in instanties en nog lastiger als een gebrekkige emotionele ontwikkeling de oorzaak is. Maar zonder inzicht in de oorzaken is het al helemaal onmogelijk een oplossing te kiezen. Daarom moet eerst dit onderzoek plaats vinden.

1 opmerking:

  1. Beste Jan,

    Ik begrijp dat u hier een probleem in ziet en denk dat het vermoeden over te weinig inzicht in het te werk gaan van de ambulance broeders ook zeker een groot probleem is. Nu is dat ook niet heel vreemd, want inlichtingen krijgen wij op school daar niet over. Natuurlijk, zou je denken, die kinderen snappen ook niks over de moderne tijd. Dat is ook wel zo, maar voor deze mensen die niet ''de slimste zijn'' is het misschien handig om toch wat meer kennis met ze te delen. Dat deze mensen niet de slimste zijn is natuurlijk niet een reden om een hulpverlener een klap op zijn kop te geven.

    Als u met uw artikel naar een oplossing zoekt, naast een analyse, weet ik een sublieme oplossing. Ik denk dat het handig is om de mensen die een pootje uit durven te steken naar een hulpverlener veel zwaarder gestraft moeten worden. ''De dubbele straf-regeling'' is naar mijn menig te lichtjes. Als een malloot, het zij onder invloed van drank, het zij door een plotselinge ingeving een hulpverlener agressief benaderd, aanvalt of wellicht mishandelt, dan moet deze persoon minimaal een periode meelopen/meekijken bij de eerste hulp. Ook zal deze persoon een flinke boete moeten betalen voor zijn daden, minimaal 10.000 euro. En ten slotte kan de desbetreffende persoon een minimale celstraf van 1 jaar uitzitten.

    Ik denk dat ik u in het opzicht van oplossingen, mijn mening mooi heb uiteengezet. De analyse volgt nog, of wordt verwacht.

    Giyo Mahomedhoesainkhan
    Schoter Scholengemeenschap
    5 Vwo, 15-07-1995, Haarlem

    BeantwoordenVerwijderen